19. maalis, 2016

Talvikalastus

Helmikuu 2016

Talvikalastuskurssi on kolmipäiväinen kurssi koulun viereisen järven jäällä. Kurssia ei ole liitetty työn ohessa opiskelevien kurssiohjelmaan, mutta siihen sai kuitenkin vapaasti osallistua, jos niin halusi. Ajattelin, että tämä kurssi voisi olla sellainen, josta voisi olla iloa ja hyötyä myöhemminkin. Saisi sitä ainakin olla muutaman päivän ulkona sisällä työskentelyn sijaan ja aina sitä oppisi jotain uutta. Ja tämä on hyvä lisä syksyn toiseen kalastuskurssiin, jolloin kalastetaan sulan veden aikaan. Kalastonhoitomaksu tuli olla hoidettu ennen kurssin alkamista ja kalastusluvan tuli olla mukana kurssilla.

Kurssin aluksi kokoonnuimme luokkaan ja saimme pienen teoriapaketin talvikalastuksesta. Kävimme läpi pilkkimisen, iskukoukut, verkkokalastuksen ja ”ismete” eli syöttikalalla kalastuksen ja turvallisuusasioita. Kalastusoppaat suosittelivat tätä nettisivua. Iltapäivällä menimme varustepajalle huoltamaan varusteita ja hakemaan kaiken sen, mitä päivien aikana tarvitsemme. Aluksi pilkimme kaikki porukalla tiiviissä ryhmässä. En saanut omalla pilkillä yhtään kalaa, mutta opiston pilkillä eli niin sanotulla mormuskalla sain, sillä se oli varustettu herkällä "värinävipusysteemillä" ja sitä huomasi paremmin milloin kala syö. Sain pilkittyä muutaman pienen syöttikalan. Päivän lopuksi jakaannuimme kahteen ryhmään ja menimme laskemaan verkkoja jään alle. Naru saadaan viritettyä jää alle eräänlaisen uittolautan avulla. Toinen reikä kairarataan auki vasta, kun uittolauta on sopivassa kohdassa jään alla. Seurasimme uittolautan kulkemista jään alla kuuntelemalla sen rahisevaa etenemistä jäätä vasten.

Toinen päivä alkoi sillä, että kävimme katsomassa oliko illan ja yön aikana verkkoon saatu kalaa. Tulihan sieltä muutama kala, jotka otettiin talteen ja verkot laskettiin uudelleen veteen. Tämän jälkeen laskimme rantaveden tuntumaan iskukoukkuja. Jokainen kairasi oman reiän jäähän ja koukkuun laitettiin syöttikala ja tämä syöttikoukku jätettiin sitten veteen. Iltapäivällä käytiin myös muita syöttikalaongintaa läpi. Seuraavaksi käytiin rannalla läpi madepilkinnän perusteita ja valmisteltiin madepilkit valmiiksi iltaa varten ja harjoittelimme muutamia solmuja. Ohjelma jatkui vielä iltapimeällä toisen oppaan johdolla, kun lähdimme pimeän tultua vähän pitemmälle järvelle madepilkille. Paikasta oli viime vuonna saatu hyvä kalansaalis. Meillä oli kuitenkin huonompi kalaonni, mitä viime vuoden porukalla. Kukaan ei saanut yhtään madetta, eikä muutakaan kalaa saatu koko illan aikana. Tulipa joka tapauksessa oltua ulkona ja välillä taivas aukeni selkeäksi ja tähtitaivas näkyi hyvin. Pakkasta oli siinä 6-8 astetta, joten lämpimästi pukeutuneena ei tullut kylmäkään.

Kolmantena päivänä kävimme taas verkoilla. Nyt oli minun vuoroni olla nostamassa verkkoja. Verkko nostettiin nyt kokonaan ylös ja vietiin huollettavaksi. Saamamme kalat otettiin taas talteen. Tämän jälkeen kävimme katsastamassa eilen lasketut iskukoukut. Jotkut saivat vielä pilkillä joitakin kaloja, mutta viimein oli aika huoltaa varusteet. Verkot putsattiin ja muut varusteet jätettiin varastolle kuivumaan. Varastolta otettiin mukaan paistinpannu ja kahvinkeittovälineet ja oli aika siirtyä käsittelemään kalat ja paistamaan ne kodalla syötäväksi. Kodalla käytiin vielä läpi mitä olimme oppineet. Minulle lähes kaikki muu, paitsi pilkkiminen oli uutta. Oli mielenkiintoista seurata miten verkot saadaan laskettua jään alle ja miten uittolautaa käytetään. Sain pienen kipinän, että verkkoja voisi kokeilla kesällä mökillä tai sitten voisi ottaa virvelin mukaan seuraavalle vaellukselle.

***

Mainittakoon tässä kohden, että en saanut vielä palautettua näyttöä varten lainaamiani koulun tarvikkeita, koska näyttö siirtyikin maaliskuulle. Ehdin siis nyt rauhassa opetella talvikalastuksen salat ennenkuin olen opastamassa pieniä lapsia pilkkimiseen. Oikea järjestyshän se pitää asioissa olla.